Geen categorie

Eerste indruk Hillegersberg – Schiekbroek

Voor dit project moeten we een wijk kiezen die jouw character voor de eindopdracht vertegenwoordigd. Ik heb gekozen voor de regio Hillegersberg -Schiebroek, een ‘dorp’ tegen Rotterdam Noord aan. Het contrast van deze twee buurten naast elkaar hebben mij geïntrigeerd: De fancy area in Hillegersberg en het ruigere werk in Noord. In de tram naar Hillegersberg zie je dan ook dat het publiek veranderd; de studenten en veelal jonge mensen verruilen zich voor dametjes met parelkettinkjes, winkeliers met hoogblond geföhnd haar, en de heren krijgen steeds meer sjaaltjes en jasje-dasje invloeden. Ik ervaar Hillegersberg als een soort ‘bubbel’ van Rotterdam. IMG_7387

Na het viaduct, het station Rotterdam Noord en de bovenlangs gaande snelweg, ontfermen zich enorme kasten van huizen, perfect gesnoeide hagen en dikke BMWs, Audi’s en consorten. De Wibra’s en Aldi’s verruilen zich voor boutiekjes en groente/slagerjuwelieren. De term Schone schijn schiet door mijn hoofd. Is dit waar de welbedeelde Rotterdammert zich afsluit van de metropolische stad? Bevinden hier zich de Stepford wives van 010? I doubt it. Ik ontmoette 2 dames uit het plaatsje, 1 onderweg in de tram naar Hillegersberg. Ze moest er alleen wel eerder uit, want ze moest nog het een en ander inruilen bij een winkel. Ik vroeg haar naam, vervolgens wees ze naar haar tas waar haar naam stond op ingegraveerd. Intrestring.

FullSizeRender(6)

In Hillegersberg sprak ik met Petra Boom, die al sinds haar 4de op het dorp woont. Ze vindt wel dat de sfeer is veranderd in tegenstelling tot 10 jaar geleden: er wordt veel ingebroken en veel winkelpanden zijn om financiële redenen gesloten. Het is volgens haar dan ook allemaal schone schijn: “De dames gaan tegenwoordig gewoon naar de Lidl, en daar klagen ze gezamenlijk dat ze het zo moeilijk hebben, omdat ze van hun man het uitgavepatroon moesten aanpassen.”

DSC_0149DSC_0144

Hillegersberg is prachtig, maar komt echt als een soort reservaat over. Ik wil deze bevindingen in schetsen gaan uitwerken, samen met de informatie die ik bij de bewoners heb opgedaan. Hieronder de foto’s!

DSC_0114 DSC_0117 DSC_0118 DSC_0119 DSC_0120 DSC_0121 DSC_0122 DSC_0123 DSC_0124 DSC_0125 DSC_0126 DSC_0127 DSC_0129 DSC_0130 DSC_0131 DSC_0132 DSC_0136 DSC_0139 DSC_0140   DSC_0150 DSC_0151 DSC_0153 DSC_0155

Standaard

Geef een reactie

