Kwartaal 2

Inspiratie Hyperjourney

Afgelopen dinsdag met Eelco het (eventuele) concept samengesteld/besproken. Ik heb met hem de ruimte besproken, en de conclusie die ik kon opmaken was dat de ruimtes in hun huidige compositie niet volledig benut worden.

DOC035

PUNT 1: De armen en voorwerpen die nu nog áchter de vitrines staan, hebben in zekere zin wel een dynamische lading maar ik mis het interactieve gedeelte met daadwerkelijk de voorwerpen aanraken. Uiteraard is zilver niet altijd een voorwerp bij uitstek om door 1000den mensen per jaar aan te laten raken. Maar ik wil wel de indruk geven dat je daadwerkelijk je kan ‘wanen’  in de tijd waar dit zilver vandaan komt. Uiteraard kun je nu al aan de zilvertafel zitten, maar je kan niet daadwerkelijk de beleving ervaren dat je van deze tafel eet. Daarom denk ik dat ik voor de nieuwe expositie meer een belevingscentrum van het bestaande Zilvermuseum wil maken, door middel van tastbare elementen.

DOC038

IMG_3360

PUNT 2:
Naast de invulling van de huidige expositie, wil ik ook de indeling van het museum aanpassen. Het huidige museum heeft bijvoorbeeld op de begaande grond een Zilversmederij, met werkplekken die zilversmeden kunnen afhuren. Echter wordt de dynamiek van deze werkende kunstenaars totaal niet gebruikt in de ruimte voor bezoekers. Zo kun je wel bij binnenkomst rechts afslaan om even te kijken, maar ikzelf voelde een soort barrière waardoor je niet zo snel bij ‘mensen aan het werk’ gaat kijken. Alsof je een soort hun ruimte invade. Dat is dus een psychologisch aspect van het huidige museum: De keuzes focussen zich vooral op de reguliere expositie. Er is daarnaast ook in een soort hoekje een gedeelte waar je zilver kan onderzoeken, omdat het onder een loep ligt. Echter is dit niet heel direct, en denk ik dat de zilversmeden beter verplaatst kunnen worden. Daarom wil ik de handen weer terug laten keren in mijn nieuwe expositie: Ik dacht aan een meer mechanische variant. Zo moest ik aan deze steampunk hand kunst object denken:

DOC039

https://i0.wp.com/media-cache-ec0.pinimg.com/736x/ee/c1/7f/eec17ff141c3a522bc42f8dcb8deb4ec.jpg

Paper alternative
Plaster alternative

Ik zat aan de volgende (concrete) elementen voor mijn hyperjourney te denken:

PUNT 1: Zilversmederij in expositie plaatsen – techniek: maquette (verdere uitwerking volgt)

PUNT 2: Dynamiek van handen en elementen achter vitrine tastbaar maken:

– Voelen; soort glazen afgesloten doos met ronde openingen erin, waaraan fluwelen handschoenen verbonden zijn zodat je kan voelen een zilver of zelfs de ring om hebt.

Zien: zoals de steampunk hand hierboven; hand namaken van papier (denk ik).

Standaard

Geef een reactie

