Kwartaal 2

Hyperjourney part II

Eigenlijk is mijn hyperjourney al gedaan. Er waren een aantal briljante geestjes voor mij, die het museum in juni 2014 transformeerde. Tinker Imagineers – noemen zichzelf experience architects (hoe goed past deze term bij onze opdracht trouwens?) – hebben het museum een nieuwe beleving gegeven, omdat het bestaande museum in eerste instantie ‘mooi maar koud noemde’. Het volledige interview vind je hier.

Tinker had dus de functie om het museum in zoverre aan te passen dat het nu een nieuwe belevenis creeert. Basically onze opdracht in de notendop. Ik denk dat het niet verstandig is om nu te denken ‘wat is het nut nog’, maar juist veel van deze gasten op te steken en te denken: Hoe hebben zij het museum vernieuwd en wat kan daar mijn eigen versie van zijn?

Ik heb ook met een aantal leerlingen het over de oorspronkelijke opdracht gehad; aangezien we zelf een museum hebben gekozen, zijn het merendeel van de musea al heel erg interactief of modern. De vraag is dan nu ook lastiger dan vorig jaar (met bijvoorbeeld een traditioneel en klassiek museum als het Rijksmuseum), omdat we ‘next level’ het museum nog interactiever moeten maken of van een nieuwe invalshoek te voorzien.

Ik ben op de term experience architects gaan zoeken, omdat deze term de beleving van de opdracht voor mij verduidelijkt. De omschrijving van deze term is als volgt op Wikipedia:

“Experience architecture (XA) is the art and science of articulating clear user journey or story through an Information architecture, Interaction design and Experience design that an end user navigates across products and services offered by the client or as intended by the designer. This visual representation is intended not only to highlight the systems that the end user will touch and interact with, but also the key interactions that the user will have with interacting the internal systems or back end structure of an application. It provides a holistic view of the experience, vertical knowledge of industry, the systems, documenting, analysing and the points that should be focused on when developing a series of interactions that are intended to enhance end user’s emotions. The Experience architecture provides an overall direction for user experience actions across the projects.”

Tinker heeft voor het Nestlé Museum in Switzerland ook een interactieve beleving van het museum gecreeërd, mede door projectiebeelden. Tinker is een pionier op het gebied van brand experience center.

Vervolgens ging ik me meer verdiepen in het ontwikkelen van zo’n belevenis museum. Stan Boshouwers zei hierover in een interview met het FD: “Je moet het verhaal uitpakken, niet inpakken. We willen de bezoeker juist uitdagen om meer te leren. We denken vanuit de psychologie, niet vanuit de vorm.”

Graag wil verder onderzoeken hoe ik zelf deze gedachtegoed kan toepassen op mijn eigen hyperjourney.

Hier nog een innovatief project van Tinker:

ICER: innovative breeding ground with historical roots from tinker imagineers on Vimeo.

Standaard

Geef een reactie

