eindtoets, Kwartaal 2

#JESUISCHARLIE

Afgelopen week werd de wereld getroffen door het onoverkomelijke nieuws dat er een aanslag is gepleegd op de redactie van het satirische blad Charlie Hedbo. Aangezien de meeste woorden al zijn uitgesproken en ik het overbodig vind om in een roes te raken van nationale rouw – met de MH17 nog in het geheugen – wil ik er verder niet te veel op ingaan. Afgelopen donderdag werd ik samen met een aantal medestudenten  over dit onderwerp geïnterviewd door het HR studentenblad ‘Profielen’. De tekst vind je hier.

In de tekst zeg ik dat het “van veel intelligentie vergt om nu het vertrouwen in de mensheid te behouden,” en dat is ook het standpunt wat ik voor ogen wil houden. Generaliseren en 1 waarheid aannemen is juist hetgeen wat je nu niet moet doen. Er is geen theorie of nieuwsbericht of zelfs profeet die patent heeft op de waarheid. Je moet kritisch naar de rol van de wereldleiders hierin kijken, hoe het jou beïnvloed en hoe je mensen na dit incident behandeld kijken. Naast de 12 doden zijn ook vele onschuldige mensen onbewust slachtoffer geworden, en dat kan wel worden vastgesteld.

Standaard

Geef een reactie

