Kwartaal 2

Zilver dus!

Zoals je al een beetje had kunnen opmaken uit eerdere blogposts, heb ik gekozen voor het Zilvermuseum in Schoonhoven voor mijn deel- en eindtoets. Het Zilvermuseum in Schoonhoven heeft sinds afgelopen voorjaar – juni 2014 – een flinke verandering ondergaan, door Tinker Imagineers. De traditionele opstelling heeft plaatsgemaakt voor een spannende presentatie; voor mij de perfecte aanleiding om daadwerkelijk een animatie hierover te maken.

Schermafbeelding 2014-12-01 om 09.43.04Om voor mezelf overzicht te creëren wat ik nou daadwerkelijk wil communiceren in mijn animatie, heb ik de volgende onderdelen even op een rijtje gezet. Super simpel, maar aangezien zoveel aspecten van het musea een aanleiding of leidend voorwerp kunnen zijn is het fijn om duidelijkheid te scheppen in zoveel schitterends.

Opdracht: “Ontwerp en realiseer een visueel inventieve en informatieve animatie – een geanimeerde infographic – over een museum naar keuze.
Functie van mijn animatie:
Kort informeren van de “mogelijke” bezoeker, door ze in te lichten van het vernieuwde museum, de lange geschiedenis van het museum & kleine greep uit het aanbod van het zilver wat in het museum te bewonderen is.
Wie (doelgroep)
: Naast volwassenen die graag in de vrije uurtjes zilver oppoetsen en vervolgens dit museum komen bewonderen, heeft het musea zichzelf nu ook aantrekkelijk gemaakt voor kinderen, jonge gezinnen. Maar eigenlijk voor iedereen die van mooie dingen houdt; je hoeft niet eens zozeer kennis van zilver te hebben, om een blik op het museum te werpen. Het museum kan zich aansluiten op andere bestaande musea, die niet zozeer inhoudelijk ingaan op de objecten maar vooral visueel bezoekers aantrekken tot mooie dingen. Daarom denk ik dat de ultieme doelgroep is: “Visuele” kijker, van alle leeftijd.
Wat: De animatie moet dan ook het blinkende en glanzende van het musea manifesteren in de video. Het moet intrigeren, aantrekken, maar gedeeltelijk mysterieus blijven. Aangezien ik in eerste instantie de kluizen zag, leek dit me een goede inleiding van het filmpje. Het wordt een soort wandeling door het museum, maar het beperkt zich tot een korte blik op de kopstukken van het museum. Daarnaast zitten er ook veel kijkkastjes en lades die je zelf moet ontdekken. Het is dus ook een ontdek museum, en dit wil ook weergeven in het filmpje.

Naast de reguliere presentatie, heeft het museum om de zoveel tijd ook een expositie. Ook zit er op de tweede verdieping een indeling waar kinderen voor 2 euro zelf een ringetje o.i.d. van zilver kunnen maken. Op de begaande grond vinden werkplaatsen voor smeden plaats, die ze kunnen afhuren om hun ambacht voort te zetten.
Waar: Schoonhoven: Qua oppervlak de kleinste gemeente van Nederland. Maar wel het enige plaatsje wat sinds de 17de eeuw, en nog steeds een internationale Zilverschool heeft. De stad staat dan ook bekend als de Zilverstad.
Doel: Om de bezoekers een soort te “lokken” met een aantal inkijkjes van het museum, aangezien de mensheid deels door ijdelheid wordt getriggerd om de verleidingen van schoonheid niet te kunnen weerstaan. 
Indeling animatie:
Kluis – opening.
Middenstuk:
Handen: eerste kast links.
Ambtenaren: twee kast rechts.
Tafel: Tijdlijn van 1800 – tot nu van kopstukken zilver.
Theekast.
Lepels.
Einde: kluis weer dicht.

Exacte V.O. informatie  volgt nog. Storyboards exact komt ook nog.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s