Geen categorie

Deadlines & Modeltekenen

Daar gingen we weer; het uitstallen van je eindwerk en met knarsende tanden het lokaal verlaten. Op van de zenuwen krioelen de eerstejaars Illustratie studenten door de gangen van het gebouw op Blaak. Bloed doorlopen ogen, monden – van het gapen – meer open dan dicht, hoofden verdwenen onder hoodies en het besef dat dit de eerste officiële toets is. Want die 100 werken maken, dat deden we gewoon maar even erbij. This is the real deal.

Willem de Kooning is geen Academie die vervolgens een kopje thee voor je zet en een koel washandje op je voorhoofd legt; nee. De volgende deadline is al in het zicht, dus hoogtijd om de broodnodige uitleg hierover te krijgen Hoe druk je een boekje. De eerste tip? “De afmeting 18 bij 24 is eigenlijk heel onhandig. Waarschijnlijk zal de drukker niet blij met je zijn, en de portemonnee ook niet.” Hoppata, in your face hoor!

Goed, rond een uurtje of 10 besloot de helft af te taaien en de andere helft wilde nog wel de college drawing station volgen. In een bloedheet lokaal van 1 tot 4 op je benen staan om 30 vellen vol te knallen met silhouetten van een naakt dameslichaam. Willem de Kooning is in principe een soort  mentale sportschool.

Onderweg voel ik me dan ook compleet afgemat. Maar wel voldaan. ‘S avonds heb ik een aantal mensen te eten en die bekijken vol bewondering mijn schetsen, mijn items voor deeltoets 1, en mijn eerste pagina’s voor het boek. Eigenlijk ben ik best goed op weg. Zolang je maar niet van die machine afstapt.. Maar nu eerst even een rondje hardlopen!

 

Tekeningen:

IMG_3909

IMG_3910

Standaard

4 gedachtes over “Deadlines & Modeltekenen

Geef een reactie

