Geen categorie

Beeld analyse

jennidesmond

 

Londen is een van de meest toegankelijke steden in Europa. Het metrostelsel is enorm, maar dit is enkel en alleen gedaan zodat jaarlijks miljoenen toeristen, liefhebbers en inwoners van A naar B komen. En dit geldt ook voor alle kunst in de stad. Veel grote musea hebben in Londen haar deuren geopend zodat iedereen elk kunstobject wat Engeland te bieden heeft kan bekijken. Zo ook de National Portrait Gallery.

Speciaal voor de gelegenheid heeft Jenni Desmond (kinderboekenschrijfster en illustrator) door het gehele museum een ‘Family Trail’ aangelegd. Ellie, Jack en opa Stan zijn in deze trail de hoofdpersonen en zijn bij grotere schilderijen in het museum terug te zien. Hiermee wil Londen duidelijk aangeven dat ongeacht de leeftijd, iedereen kunst mag en kan bewonderen.

Deze samenwerking tussen de illustraties van Jenni Desmond en grote Britse portretten in het National Portrait Gallery bevestigt wederom dat de Britten hun kroost al op jonge leeftijd het een en ander van kunst willen bijbrengen.
En zo blijkt ook wel; naast scholieren in uniform op de grond – druk in de weer met hun eigen versie van het koninklijk portret van Kate Middleton – lopen kleuters en peuters aan de hand van vader of moeder door het museum.

Jenni Desmond is een illustrator die dit op heeft gemerkt, en gebruik wilde maken van deze ontwikkeling. Ze koos 3 figuren – en tevens familieleden – die door het museum heenlopen. In een blog beschrijft zij hoe ze tot deze keuze is gekomen:
“Back in my studio I started sketching the three characters in pencil. I put them into lots of different poses and clothes so that we could decide which ones we liked the best. I thought a lot about the personalities of each character.” Desmond, J. “Behind the Scenes of the BP Portrait Award Family Trail”, http://www.npg.org.uk, 24 juli 2014.

Het intrigerende aan deze illustraties is dat vrijwel alle kinderen zich in de karakters kunnen identificeren; ze zijn jong, samen met een familielid op stap en dragen kleurrijke kleding. Op deze manier trekken ze de aandacht van de kinderen. Ongetwijfeld levert dit een soort opluchting op, aangezien veel kinderen een museum als saai of langdradig beschouwen. Desalniettemin is het wellicht tekstueel ietwat onduidelijk voor kinderen om hier een lijdende draad in te vinden. Verwijzingen zoals; ‘Follow me!’ Of ‘I’m here’ waren wellicht iets meer op zijn plaats geweest.

Het mooie van deze tekeningen vind ik dat ‘serieuzere’ zaken aan het licht worden geteld door middel van simpelere tekeningen. Veel bedrijven in Nederland, bijvoorbeeld in het bankwezen, gebruiken illustraties om een financiële educatie mee te geven aan kinderen. Illustratiekantoor Enchilada is hiervoor door ING voor benaderd en maakt door simpele illustraties, het sparen van geld begrijpelijk. ik zie in deze duidelijk een overeenkomst tussen dit bedrijf en de keuze van Jenni Desmond.

Ik geloof dat in de toekomst door middel van deze illustraties wellicht saaiere teksten of vervelende onderwerpen voor – zowel mensen als kinderen – prettiger worden om te lezen.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s